Testfamilj i Helsingfors del 5 av 5

(Finland, Helsingfors, Sveaborgs fästning, u-båten Vesikko och museet Barnens Stad)

Helsingfors: Lördagen den 11 maj

Väckarklockan försökte ska liv i oss och familjens yngsta var snabbast igång. Frukost på Holiday INN Messukeskus. En normal hotellfrukost och gott kaffe. Stor frukostmatsal, men det hade gärna fått finnas en lekhörna brevid…

Vi packade ihop grejorna och försökte skynda oss, men det tog ändå längre tid än beräknat. Efter utcheckning missade vi första spårvagnen och kände oss stressade eftersom planen var att ta färjan från Salutorget kl 09.50 till Sveaborg. Där hade vi en väntande guide.

Sen gällde det att stiga av spårvagnen på rätt hållplats. På hotellet hade dom sagt att vi skulle stiga av efter att vi åkt förbi Domkyrkan. Vi åkte och åkte och tillslut såg jag en stor kyrkliknande byggnad, så vi klev av. Jag ringde guiden och meddelade att vi var försenade. Det var ok, men hon undrade när vi skulle komma. Jag sa att vi var vid Domkyrkan så vi hinner säker med nästa färja. Sen skyndade vi oss vidare med alla väskor och barn. Men vi såg inte salutorget så jag frågade en förbipasserande dam. Hon sa att det skulle ta 15 min att gå dit om vi inte tog spårvagnen. Alltså hade vi stigit av vid fel kyrka. Fick vänta på nästa spårvagn, på med alla väskor och barn och ett nytt försök att nå Salutorget.

Nu hoppade vi av på rätt ställe, småsprang men hann precis se färjan lämna kajkanten. Jag fick återigen ringa guiden… Sen väntade vi 20 min och kunde sen åka med färjan till Sveaborg. Något att tänka på, är att man helst inte ska släpa på väskor i onödan, men vi kunde inte lämna dom på hotellet eftersom det låg alltför långt från färjeterminalen. Sen kan det vara svårt för en 3-åring med stark egen vilja att förstå varför man måste skynda sig.

På Sveaborgs fästning sken solen fast de var kalla vårvindar. Det finns en badplats på ön, men det var ännu för tidigt på säsongen. Annars härliga grönområden perfekt för picknick med underbar havsutsikt.

Vi lärde oss mycket av guiden. Sveaborg är ett levande samhälle. Det bor ca 800 personer på ön, finns daghem och skola för lågstadiet. En liten affär och flera restauranger. Historien genomsyrar hela ön. På 1700-talet byggde man Sveaborg av granit, och det är imponerande att man klarade av det trots att det tex inte fanns sötvatten på ön .

Det finns flera museer ock det gamla leksaksmuseet är roligt för barnen, tyvärr hann vi inte med det denna gång. Kanonerna är mycket spännande och på somrarna har dom guidade barnvisningar med skådespelare i 1700-tals kostymer.

Det finns också många mörka gångar och tunnlar som man får besöka själv med ficklampa. Det gick inte att göra nu i mitten av maj för det var alldeles för mycket vatten i tunnlarna. Kanske är det därför ett bättre utflyktsmål på sommaren för barnen.

Nu började dom frysa och var lite besvikna. Men u-båten Vesikko fick dom gå in i och det var jättespännande! Sen bjöds vi på lunch på cafe Valimo på Sveaborg. En mysig restaurang som finns i ett gammalt ammunitionsgjuteri med grästak från 1870-talet.

Sen tog vi färjan tillbaka från mäktiga Sveaborg. Från Salutorget promenerade vi till det nyöppnade museet Barnens Stad. Där hade vi en guidad tur kl 14, och vi kom bara en kvart försent.

Barnens Stad är ett museum med fritt inträde i fina lokaler där stentrappan upp till andra våningen är från 1700-t. Hela familjen får bekanta sig med det förflutna Helsingfors. Handelsbod, skomakeri, häst och vagn. Barnen får klä sig i tidsenliga kläder och prova sitta i den gamla skolsalen från 1930-t. Det finns en teaterscen där man kan leka med handdockor och ett rum med flera stora dockskåp där barnen får röra och inte bara ”se”.

Det var ett roligt museum som alla uppskattade och barnen hade kunnat stanna längre. Det ligger nära hamnen och är lätt att hitta.

Kl 16 var det så dags att checka in på Silja Serenade för återresan. De luxe hytterna var lika underbara denna gång, men barnen tyckte att det var tråkigt att semestern i Helsingfors började närma sig sitt slut. Vi njöt ändå av middagsbuffen och nöjena ombord sista kvällen, sov gott och var framme i Stockholm kl 09.30 söndag morgon den 12 maj.

Tog det lugnt och behövde inte stressa då vi skulle gå av. Mycket skönt att ha resten av söndagen hemma att vila, packa upp och prata om alla roliga minnen. Vi åker väldigt gärna fler gånger med Siljaline till Helsingfors, och då vill vi även besöka SnadiStadi och bada på Flamingo Spa! :)